Beelden in Noord-Holland
Rudi van de Wint - Reis naar het oneindige

Knowing by Heart (1986, 2003)

Cortèn-staal, 1250 x 1800 x 250 cm
Willemsoord, 1781 AS, Den Helder

De stalen sculptuur ‘Knowing by Heart’, die op het binnenplein van het negentiende-eeuwse industriële complex Rijkswerf Willemsoord in Den Helder staat, doet op deze locatie denken aan de boeg van een schip. De vorm is opgebouwd uit vierkanten met een hoogte van 50 centimeter. De totale hoogte is 12,5 meter, de lengte 18 meter en op het breedste punt is de sculptuur 2,5 meter. De horizontale-verticale segmentering vormt een raster dat het beeld een open en transparant karakter geeft. De contour van het beeld doet ook denken aan de vorm van een schelp en vormt een sterk contrast met de rechthoekige gebouwen. Zowel het oppervlak van het beeld, dat een lichte bolling vertoont, als de contour, laten de kromming zien, het raster de rechte lijn. Er ontstaat een spanningsveld tussen de curven en vierkant, ofwel de krommingen en rechte lijnen.


 

Wave (2003)

Aluminium, 1000 x 350 x 300 cm
Koninklijk Instituut Marine, 1781 AC, Den Helder

'Wave' is een geschenk van de gemeente Den Helder aan het Konlinklijk Instituut voor de Marine ter gelegenheid van het 175-jarige bestaan. De sculptuur is aangeboden op 30 september 2004. De sculptuur heeft een associatie met de oneindige golfbeweging van de zee, waar het vlak bij staat. Het golvende patroon van de vouwen geeft de sculptuur een organische vorm. Het koele karakter van het aluminium doet denken aan water.


 

Brug 2 (2002-2006)

Cortèn-staal, 600 x 2400 x 1200 cm
Duinpark, 1784 HA, Den Helder

Brug 3 (2002-2006)

Cortèn-staal, 600 x 2400 x 1200 cm
Duinpark, 1783 BN, Den Helder

Lantarenpaal (2002-2004)

Cortèn-staal, 700 x 50 x 50 cm en 400 x 50 x 50 cm
Duinpark, 1784 WB, Den Helder

Voor ‘Duinpark’ in Den Helder heeft Van de Wint het idee verder uitgewerkt om vanuit de autonomie van de beeldende kunst een toegepaste vorm tot stand te brengen. Voor alle objecten is cortèn-staal gekozen. Wat Van de Wint heeft gefascineerd is het spanningsveld dat ontstaat tussen de autonome sculptuur en de gebruiksfunctie van de objecten. De verschillende objecten zijn verspreid door de wijk geplaatst. Ze herinneren aan elkaar en verwijzen vanwege materiaalgebruik en vorm naar elkaar. Het cortèn-staal vormt een contrast met de houten en stenen huizen. Via een wandeling door de wijk worden de verschillende objecten als het ware met elkaar verbonden.


 

Monument Amnesty International (1993)

Cortèn-staal, brons, 1000 x 300 x 300 cm
Stationsplein, 1703 WB, Heerhugowaard

‘Alle mensen zijn vrij en gelijkwaardig’, dat staat er in stalen letters aan de voet van een tien meter hoge zuil, waarop een bronzen engelfiguur gehurkt haar hoofd in haar armen verbergt. Op de plaats van het hart bevindt zich een rood-pulserend licht. De grote vleugels symboliseren de uitdrukking van het verlangen dat uit de tekst spreekt. Want ook al is het de eerste regel van de Universele verklaring voor de rechten van de mens, deze waarheid is in de werkelijkheid een verlangen dat nog te weinig te werkelijkheid mag zijn, maar waarvoor Amnesty International, samen met verschillende andere mensenrechtenorganisaties, zich dagelijks sterk maakt.


 

Waaier (1998-2004)

Aluminium, 1000 x 550 x 360 cm
Schouwburg het Park, 1621 LE, Hoorn

‘Wave’ is geplaatst in het IJsselmeer bij de schouwburg in Hoorn. Het koele en heldere karakter van het aluminium past bij het water. Het is op zekere afstand van het gebouw geplaatst: gebouw en beeld respecteren elkaar, maar staan ook ieder op zichzelf.


 

Statica (2001)

Cortèn-staal, 1300 x 300 x 300 cm
Stellinghof, 2141 MD, Vijfhuizen

Arc (1995, 2003)

Cortèn-staal, 750 x 700 x 350 cm
Stellinghof, 2141 NX, Vijfhuizen

Poëtica (1994, 2004)

Cortèn-staal, koper, 700-900 x 100 x 100 cm
Stellinghof, 2141 MT, Vijfhuizen

Dynamica (2001)

Cortèn-staal, 800 x 400 x 400 cm en 700 x 300 x 300 cm
Stellinghof, 2141 NP, Vijfhuizen

Speira (2011)

Cortèn-staal, 1000 cm
Stellinghof, 2141 MB, Vijfhuizen

Voor de sculpturen in de wijk Stellinghof in Vijfhuizen is Van de Wint uitgegaan van het principe van ‘een eenheid van tegendelen’: het spanningsveld tussen een autonome sculptuur en een gebruiksfunctie. Bij de entree van de wijk staat op een rotonde de dertien meter hoge toren ‘Statica’. De transparante toren van cortèn-staal heeft op elke hoek een expressieve ‘vouw’ die naar buiten steekt. Het gatenpatroon van smalle ovale cirkels brengt een afwisselend moirépatroon teweeg zodra je je om de toren heen beweegt. Bij avond is de toren van binnenuit verlicht en vormt ze een baken voor de gehele wijk. ‘Arc’, de ruim zeven meter hoge poort, doet denken aan een klassieke triomfboog, maar vanwege het cortèn-staal en het naar buiten gewelfde dak met de stalen pijpen die het regenwater op een zichtbare sierlijke wijze afvoeren, krijgt de poort een hedendaags karakter. ‘Poëtica’ bestaat uit negen smalle koperen vormen die licht meebuigen in de wind. Mede door de groene oxidatiekleur van het koper hebben ze een speels, lichtvoetig karakter. Ergens aan de rand van de wijk bevinden zich op een klein veldje ‘Dynamica’. De twee stalen ‘bomen’ worden omringd door echte bomen.


 

De Poort (2009)

Cortèn-staal, afmetingen onbekend
Beeldenpark Een Zee van Staal, 1951 JZ, Wijk aan Zee

Beeldenpark ‘Zee van Staal’ in Wijk aan Zee ligt aan de voet van staalfabriek Tata Steel. De stalen sculpturen, inclusief de indrukwekkende toegangspoort van Van de Wint, krijgen extra betekenis doordat ze samenvallen met de skyline van hoogovens waar het materiaal vandaan komt. 

‘De Poort’ is gemaakt in de geest van het werk van Ruud van de Wint door het door hem opgerichte constructiebedrijf R.W. van de Wint BV, nu geleid door zijn twee zonen. Het werk is in 2009 onthuld door koningin Beatrix ter gelegenheid van het tien jarig bestaan van het beeldenpark.


 

De Kelk (1997)

Cortèn-staal, 1000 x 300 x 300 cm
Eiland Vrije Heerlijkheid/Rode Ring, 1566 MJ, Assendelft

De krommingen in de sculptuur zijn afgeleid van (een deel van) de ellips; een vorm die veel terugkeert in het werk van de kunstenaar, maar tevens herkenbaar is in de wijk. De perforaties in het kunstwerk zijn bedoeld om het ritme van zon en schaduw over te brengen (clair-obscur). Het beeld staat in afzondering op een eiland, waardoor tevens een interessante confrontatie met de omgeving ontstaat".


 

Hoop (schaalmodel Maasdonk) (2017)

Schoorl 7 (Bibliotheek), 1781 BB, Den Helder

Het 4,5 meter hoge schaalmodel dat nu in de bibliotheek staat draagt de titel ’Hoop’ en is gemaakt van het zo kenmerkende cortèn-staal. Het origineel is 22 meter hoog en staat in de gemeente Maasdonk.


 

Zonder titel (2001)

Cortèn-staal, 1000 x 30 x 30 cm
Kantoor Rijkswaterstaat, 1101 EM, Amsterdam