gratis inlooprondleiding Maarten van Heemskerck
vanaf 28 september elke zondag 14.00

zaterdag, 28 september

Loop mee met de gratis inlooprondleiding bij de tentoonstelling Maarten van Heemskerck, naar Rome. De rondleider neemt je mee, duidt de objecten en beantwoord jouw vragen.

verwacht Maarten van Heemskerck

28 september 2024 t/m 19 januari 2025

Vanaf 28 september ontdek je het expressiever en extravagante werk van renaissanceschilder Maarten van Heemskerck . Elke zondag start op 14.00 een gratis rondleiding in Stedelijk Museum Alkmaar.

naar Rome
Stedelijk Museum Alkmaar vertelt over Heemskercks reis naar Italië en laat zien hoe die ervaring heeft geleid tot gedurfde en voor die tijd spectaculaire werken. Hij komt in Rome aan als de eerste beelden uit de oudheid worden opgegraven. Ook maakt hij er kennis met het werk van Michelangelo, Rafaël en tijdgenoten. Dit alles maakt enorme indruk op Heemskerck. Zijn stijl wordt nog expressiever en zeer dynamisch. Daarmee groeit hij uiteindelijk uit tot de belangrijkste vertegenwoordiger van de Italiaanse renaissance in de noordelijke Nederlanden.  Maarten van Heemskerck woont en werkt vanaf 1532 ruim vier jaar in Rome, een ervaring die bepalend is voor zijn loopbaan. De kunstwerken en gebouwen in de Eeuwige Stad blijven hem zijn hele verdere leven inspireren.

Praktisch

De rondleiding start om 14.00 uur en duurt ongeveer 45 minuten. De rondleiding start in de foyer. Reserveren is niet noodzakelijk, er is plek voor maximaal 15 personen. Deelname is gratis met een geldig entreebewijs.
Kinderen en jongeren onder de 18 jaar hebben altijd gratis toegang tot het museum

één tentoonstelling in drie musea
Bezoek de eerste overzichtstentoonstelling ooit van Maarten van Heemskerck (Heemskerk, 1498 – Haarlem, 1574) in het Frans Hals Museum, Stedelijk Museum Alkmaar en Teylers Museum. Elk museum toont – 450 jaar na zijn dood – een periode uit de fascinerende loopbaan van deze invloedrijke en succesvolle kunstenaar. Ontdek het expressieve, theatrale en vernieuwende werk van deze 16de-eeuwse meester van de noordelijke Nederlanden. Kijk voor meer informatie op ontdekvanheemskerck.nl