In deze workshop krijgen (toekomstige) docenten een stoomcursus in Visible Thinking (VT). Je ontdekt hoe deze interactieve routines ingezet kunnen worden in de eigen (stage)klas en wat de meerwaarde van VT in de klas is.
niveau | studenten lerarenopleidingen en docenten PO en VO |
duur | 120 minuten |
groepsgrootte | 15 studenten of docenten |
kosten | 150 euro |
Waarom Visible Thinking in de klas?
Visible Thinking is een methode ontwikkeld door Ron Richhart, senior onderzoeker aan de Universiteit van Harvard. Uitgangspunt is hoe een klaslokaal een plek kan worden waarin niet alleen wordt gekeken naar cijfers en prestaties. Een plek waar een cultuur ontstaat waarin het intellect gestimuleerd wordt en leerlingen zich individueel kunnen ontwikkelen.
Om die cultuur te ontwikkelen zijn verschillende thinking routines ontwikkeld die leerlingen middels kijk-, doe- en doordenk opdrachten stimuleren om hun gedachten te uiten, hierover te discussiëren en te reflecteren op hun eigen denken.
De routines zijn in klaslokalen getest met positieve resultaten. De docent krijgt meer inzicht in het leerproces van de leerlingen en leerlingen. Ze voelen zich meer betrokken bij de les en worden gemotiveerd om te leren.
In Stedelijk Museum Alkmaar gebruiken we deze methode wanneer we naar (historische) kunstwerken kijken. Het speelt in op anders kijken, kritisch denken en waarnemen en andere 21e eeuwse vaardigheden. In deze workshop maken groepen docenten (maximaal 15) kennis met de methode VT en leren ze deze te implementeren in de eigen lessen. Docenten krijgen vervolgens een kaartenset met 10 verschillende routines mee om in de klas in te zetten.
Meer informatie of reserveren?
Vul het formulier onder aan de pagina in.