Het Laurentius-altaarstuk van Maarten van Heemskerck
Thuiskomst van een meesterwerk

ARCHIEF- In 1538-1543 maakte Maarten van Heemskerck, één van de belangrijkste renaissancekunstenaars van de Nederlanden, een immens altaarstuk voor de Grote of Sint-Laurenskerk: het zogenoemde Laurentiusaltaar. Dit altaarstuk is het grootste drieluik dat in de Noordelijke Nederlanden is gemaakt. Na de Reformatie verloor het meesterstuk zijn functie; in 1581 werd het dan ook verkocht. Via een tussenpersoon kwam het in handen van de koning van Zweden, die het in de kathedraal van Linköping plaatste. Daar staat het nog steeds. In het kader van het vijfhonderdjarig bestaan van de Grote of Sint-Laurenskerk zijn de zijluiken tijdelijk teruggekeerd naar Alkmaar.

Grote of Sint-Laurenskerk
De Grote Kerk in Alkmaar is de grootste kerk van Noord-Holland boven het Noordzeekanaal en huisvest meesterwerken zoals de beroemde gewelfschildering ‘Het Laatste Oordeel’ van Van Oostsanen, schilderingen van Caesar van Everdingen en het bijzondere Van Hagerbeer/Schnitgerorgel. De zijluiken van het Laurentius-altaarstuk van Maarten van Heemskerck zijn tot en met 7 oktober 2018 in de kerk te bewonderen.

Focustentoonstelling Stedelijk Museum Alkmaar
In het museum is een kleine presentatie te zien over de totstandkoming van het altaarstuk. In de tentoonstelling tonen we contracten tussen schilder en opdrachtgevers, portretten van de dochter en schoonzoon van een van de opdrachtgevers door dezelfde schilder, en een zeer bijzonder bruikleen uit New York: het originele getekende ontwerp voor één van de luiken. Daarbij tonen we een film over het hele proces van terugkeer: voorbereidingen voor transport en verpakking en de installatie op de originele plek in de Grote Kerk in Alkmaar.

Bekijk het NOS-item
Bekijk hier het item van NHnieuws

Onze speciale dank gaat uit naar de Gemeente Alkmaar, regiegroep 500 jaar Grote Kerk, de Hofsteestichting, Hizkia van Kralingen, TAQA Cultuurfonds, Mondriaan Fonds, Regionaal Archief Alkmaar en alle bruikleengevers en betrokkenen.