Dit is Van der Heck
Schilderswerkplaats in de Gouden Eeuw

ARCHIEF - Stedelijk Museum Alkmaar presenteert de meest succesvolle kunstschilder uit de eerste helft van de Gouden Eeuw in Alkmaar, Claes Jacobsz van der Heck (ca. 1578-1652). Naast grootmeesters Frans Hals, Avercamp en Rembrandt waren er ook duizenden kleinere meesters als Van der Heck werkzaam in de Republiek. Met de groeiende welvaart vonden de schilderijen van de lokale werkplaatsen gretig aftrek onder een brede laag van de bevolking. En niet alleen bij de gegoede burgerij. Ook in onze tijd neemt de belangstelling toe voor deze groep kunstenaars.

Het museum deed onderzoek naar Claes van der Heck met zijn verfijnde schilderstijl en eigenzinnige composities. Ontdek in de tentoonstelling de puzzelstukjes die het museum in de afgelopen jaren over Van de Heck verzamelde. Bewonder zijn aansprekende werken en vorm zelf een beeld van deze bijzondere Alkmaarse schilder en ondernemer uit de Gouden Eeuw.

Kleurrijke figuren in weidse landschappen
Van der Heck schilderde vriendelijke bosgezichten, weidse alpenlandschappen, gemoedelijke wintertaferelen en heel veel gezichtjes op de Egmonden. Altijd met groepjes rijk geklede, welgestelde mensen die wandelen, rusten of varen in een bootje. Maar de schilder maakte ook portretten en historiestukken.

Zaalfoto tentoonstelling / Foto: Mike Bink

Een echte Alkmaarse ondernemer
Als Alkmaarder van goede komaf had Van der Heck een breed sociaal netwerk, dat hem voortdurend opdrachten opleverde. Tussen 1616 en 1620 schilderde de kunstenaar bijvoorbeeld drie gerechtigheidsstukken voor de schepenkamer van het Alkmaarse stadhuis, waar recht gesproken werd. Met de stijgende welvaart in de 17e eeuw groeide ook de vraag naar schilderijen, waar Van der Heck slim op inspeelde. Na 1620 voerde Van der Heck voerde zijn productie op door in dunne lagen op kleinere panelen en doeken te schilderen, koos nieuwe onderwerpen en herhaalde composities. Met als meest succesvolle ‘productielijn’ de gezichtjes op de Egmonden. Vanaf 1636 produceerde de werkplaats van Van der Heck volgens een vast format een groot aantal gezichten op de ruïnes van de abdij en het kasteel van Egmond en op het dorp Egmond aan Zee. Inwoners van Alkmaar en omgeving hingen deze stukken graag in huis. Tot op de dag van vandaag zijn ze populair onder verzamelaars.

Onderzoek en restauratie; ontdek en ervaar zelf
Er zijn veel vragen rond deze kunstenaar en zijn werkplaats. Wat staat er precies op de schilderijen? Wat betekenen al die zorgvuldig uitgewerkte details, soms maar heel klein te zien op de achtergrond? Hoe stelde Van der Heck zijn voorstellingen samen? Waarom de plotselinge omslag in werkwijze? Met de hulp van Regionaal Archief Alkmaar, RKD - Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis, de abdij van Egmond, Archeologisch Centrum gemeente Alkmaar en Boeijink, Boekel, Van der Knaap Schilderijenrestauratie vonden we op vele vragen een antwoord. Beleef in de tentoonstelling de zoektocht van de onderzoekers naar de puzzelstukjes die het verhaal rond de kunstenaar en zijn schilderswerkplaats vormen.

Onderzoeksteam Claes van der Heck / Foto: Nick van Tiem

Van 4 september 2015 t/m 24 januari 2016

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt met financiële steun van Fonds 21 en Stichting Vrienden van Stedelijk Museum Alkmaar. Met dank aan Regionaal Archief Alkmaar, RKD - Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis, de abdij van Egmond, Archeologisch Centrum gemeente Alkmaar en Boeijink, Boekel, Van der Knaap Schilderijenrestauratie.