We zijn weer open!

Ervaringen Team Publiek eerste week open

Vanaf 1 juni is het museum weer geopend voor bezoekers. Er waren diverse voorzorgmaatregelen genomen om de mensen op een aangename en veilige manier te kunnen ontvangen in het museum, het museumcafé en de winkel.

Een eerste schooldag
Iedereen binnen Team Publiek had weer zin om aan de slag te gaan. De collega’s stonden dan ook te trappelen op maandag 1 juni bij de briefing om te starten. Met het gevoel van een eerste schooldag. Het was voor iedereen wel even wennen, zoeken, kijken en vooral ook schoonmaken! Het schoonmaken zit inmiddels in onze vingers en iedereen houdt zich netjes aan de 1,5 meter-regel.

Audiotour
Ook de gastvrouwen en gastheren stonden weer te popelen om te beginnen, op hun stekje achter de uitgiftebalie met plexiglas-voorziening. Best wel even spannend, want ook bij de uitgifte van de audiotour moet 1,5 meter in acht worden genomen en zijn de apparaten nu in plastic verpakt. Fijn om te zien dat de bezoekers de audiotour toch weten te vinden en deze gebruiken op zaal met hun eigen of bij de entreebalie gekochte oordopjes (de eigen koptelefoons van het museum zijn tijdelijk om hygiënemaatregelen niet in gebruik).

Linksom of rechtsom
Het lukt onze bezoekers goed op de museumwebsite of anders telefonisch, de aankomsttijd van hun bezoek te reserveren, maximaal 20 mensen per halfuur. Bij aankomst is het voor bezoekers soms wel even wennen: gaan we bij de entree nu linksom of rechtsom? Een enkeling wilde zelfs binnendoor lopen naar Artiance, omdat men dacht dat wij een échte wellness waren en zich dan ook afvroegen waar het museum was. In het begin was onduidelijk hoe om te gaan met passanten die alleen het museumcafé bezoeken, daar is inmiddels een praktische oplossing voor gevonden.

Leuke reacties
Slechts een enkele bezoeker wil niet met PIN of contactloos betalen, of haakt af omdat hij/zij geen gegevens wil laten registreren (nodig voor eventueel contactonderzoek). Maar vooral zijn er leuke reacties. Men is blij om het museum weer te kunnen bezoeken. Afgelopen zondag 7 juni waren bijna alle tijdvakken volledig volgeboekt. Mensen hebben begrip voor het éénrichtingsverkeer door het museum en spreken hun lof uit over de ludieke inrichting van de hoofdentree met de “20 seconden handen-spa”.

Team Publiek kijkt met plezier terug op een goed verlopen eerste week!

Natascha de Boer en Peter Sieben