Toegankelijksheidsonderzoek 'Onbeperkt Eropuit'

In mei dit jaar werden wij benaderd door Nationale Vereniging De Zonnebloem om mee te doen aan een toegankelijkheidsonderzoek. Met dit project vergroten ze de toegankelijkheid van vrijetijdslocaties in Nederland voor mensen met een lichamelijke beperking. De toegankelijkheid van een gebouw wordt in kaart gebracht, er komt een rapport en een korte workshop/presentatie ‘Gastvrijheid en Toegankelijkheid’ voor medewerkers.

Zonnebloem en VSBFonds
De Zonnenbloem heeft dit reeds bij 60 (grote) vrijetijdslocaties gedaan waaronder het Rijksmuseum, het Openluchtmuseum en Koninklijk theater Carré. Met behulp van een financiële bijdrage vanuit het VSBFonds konden dit jaar nog eens 20 theaters/musea een toegankelijkheidsscan gratis krijgen. In overleg met het VSBFonds is een lijst met potentiële locaties opgesteld, waar wij ook op stonden.

Bartiméus
Er heeft een kennismaking plaatsgevonden en er is een voorinspectie gedaan waarbij Bartiméus ook aansloot. Zij zijn expert op het gebied van visuele toegankelijkheid (voor blinden en slechtzienden). Om zo inclusief mogelijk te zijn leveren zij ook hun input tijdens het traject.

Rapport en presentatie
Onlangs heeft een mysterie guest van Bartiméus ons bezocht en binnenkort vindt er nog een technische inspectie plaats. In oktober zal de presentatie van het rapport plaatsvinden met daarin vele handvatten en 'snel uit te voeren tips' voor ons museum.

Compliment
Toevallig was de mysterie guest een nicht van Christi Klinkert. Na afloop kreeg ze dit berichtje van Dominieke, zeer slechtziend en begeleid door een geleidehond. Christi vertelde nog dat zij niet snel complimenten uitdeelt en gul is met kritiek:

"Wat jammer dat ik je vandaag niet in Alkmaar trof in het museum. Ik was er vandaag (in mijn eentje) als mysterie guest in opdracht van Bartimeus/Zonnebloem. Een lange vragenlijst en fototoestel op zak. Wat werken er lieve behulpzame vrijwilligers en supposts. Ik voelde me soms koningin zo werd ik geholpen als ik hulp nodig had. Ik kreeg van één vrijwilligster de titel ´held´ en een gratis kop koffie."