Samenwerking met Eerste Bergensche Boekhandel

Sinds mei 2019 werken wij, Karien Hilbers en Thomas Swinkels van de Eerste Bergensche Boekhandel, samen met Stedelijk Museum Alkmaar. Ons is gevraagd de museumwinkel te voorzien van een mooie collectie boeken die aansluit bij tentoonstellingen in het museum en daarbuiten en ook inspeelt op bijzondere en aantrekkelijke boeken die nu verschijnen. Dit kan alle kanten op gaan, maar zeker kinderboeken zijn ruimschoots aanwezig.

De keuze voor een samenwerking met de Eerste Bergensche Boekhandel ligt volgens ons voor de hand. Natuurlijk bestaat er die prachtige geschiedenis, ons paradijsje is sinds maart van dit jaar 110 jaar oud en heeft al die tijd een culturele betekenis gehad. De laatste twintig jaar, wij namen de winkel over in oktober 1999, is de aandacht voor beeldende kunst duidelijk zichtbaar in het assortiment. Je zou kunnen zeggen, we zijn een algemene boekwinkel maar met speciale accenten op literatuur, kunst, kinderboeken, geschiedenis-, filosofie- en kookboeken. En geheel zelfstandig, geen onderdeel van een keten, met boeken die niet overal liggen. Bovendien hebben wij geregeld tentoonstellingen en zijn we betrokken geweest bij kunstprojecten in de omgeving, waaronder KunstEyssen in Alkmaar en Kunst & Koningsduin tussen Bakkum en Egmond. We organiseren literaire avonden samen met Museum Kranenburgh in Bergen.

Volle kracht vooruit
Juist onze liefde voor kunst in de breedte maakt dat wij met zoveel plezier meewerken aan een mooi aanbod in de museumwinkel. Een jaar lang hebben we tentoonstellingen en evenementen, zoals de Joost Zwagermanlezing, mogen begeleiden met boeken. Daarmee wordt ook onze wereld verbreed. Wij hebben ontdekt dat er een bijzonder fijne sfeer hangt in het museum en worden extra gestimuleerd door de liefdevolle aandacht van alle medewerkers en vrijwilligers. Er valt nog veel te ontdekken met elkaar, want een jaar is kort om te weten wat goed wordt ontvangen en waar verandering nodig is. Corona hielp daarbij niet mee. Maar nu gaan we weer volle kracht vooruit!