Museum weer open

Beste collega’s,

Hoera, we mogen weer open! Zoals jullie gisteravond ongetwijfeld allemaal in de persconferentie van het kabinet hebben meegekregen, mogen musea de deuren vanaf 1 juni a.s. weer openen voor publiek. Nog wel onder strikte voorwaarden en met speciale Corona-maatregelen, maar toch! Daar zijn we in Stedelijk Museum Alkmaar natuurlijk vreselijk blij mee.

Het voelt nog steeds onwerkelijk: terwijl de lente in alle hevigheid is losgebarsten en alles om ons heen in bloei staat, verkeert het museum al twee maanden lang in gedwongen winterslaap. Aan die onnatuurlijke situatie komt nu gelukkig een eind.

Met de voorbereidingen van een heropening waren we gelukkig al een eind gevorderd. Het scenario voor het 1,5 meter-museum lag klaar. Gisteren ontvingen we het protocol van onze branche-organisatie de Museumvereniging met bepalingen waaraan musea zich moeten houden voor een veilige en verantwoorde heropening. Zo kan het museum alleen worden bezocht na een reservering vooraf, online of telefonisch. Op die manier kunnen we reguleren dat er niet te veel bezoekers tegelijkertijd in het museum zijn en iedereen voldoende afstand tot elkaar kan houden. Groepsbezoek en rondleidingen zijn voorlopig nog niet toegestaan.

In de komende weken zullen we jullie nader informeren over de maatregelen die we treffen voor een veilig bezoek aan het museum en voor een veilige werkomgeving van de medewerkers.

Het museum mag dan open gaan, voor de medewerkers blijft thuiswerken voorlopig het devies. In principe kom je alleen op het museum werken als dat voor je werkzaamheden noodzakelijk is.

Voor medewerkers en vrijwilligers met een publieksfunctie gaat er wel iets veranderen. Vanaf 1 juni gaan de roosters weer volop in werking. In de week daaraan voorafgaand, vanaf maandag 25 mei, zal het museumgebouw weer dagelijks geopend zijn voor werkzaamheden zodat we de heropening kunnen voorbereiden en bijvoorbeeld de telefoon iedere werkdag is bemenst voor telefonische reserveringen.

We verheugen ons op de eerste bezoekers in het museum, maar we moeten ondertussen ook reëel zijn in onze verwachtingen. De eerste periode zullen bezoekers niet in grote getale binnenstromen. Degenen die tot de risicogroep behoren of die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer reizen zullen langere tijd terughoudend zijn met museumbezoek, zo verwachten wij.

Daarom, en omdat het onzeker is wanneer het internationale bruikleenverkeer weer mogelijk is, hebben we besloten om onze tentoonstellingsplannen voor het komende jaar aan te passen. Zo wordt de expositie met de Collectie Paul Rijkens met enkele maanden verlengd en de tentoonstelling voor de Alkmaarse meester van het ruige landschap Allart van Everdingen, die voor dit najaar stond gepland, opgeschoven naar 2021. Achter de schermen wordt nu hard gewerkt om de wijzigingen in het programma af te stemmen met alle betrokkenen partijen (bruikleengevers, auteurs, vormgevers, fondsen enz. enz.).Tot dat is gebeurd wil ik jullie verzoeken deze wijzigingen intern te houden en niet naar buiten te brengen.

Tegelijkertijd hebben we besloten enkele andere projecten, zoals verbetering van het gebouw en vernieuwing van de collectiepresentatie naar voren te trekken, zodat de eerste werkzaamheden daarvoor al aan het eind van dit jaar kunnen beginnen. Zodra het nieuwe tentoonstellingsschema met de samenwerkingspartners is afgestemd en definitief is, zullen we dat met jullie delen. Maar nu eerst opstomen naar onze heropening!

Graag tot ziens, en blijf gezond

Patrick van Mil