Collectie en collectiezorg
in deze tijd

Ook als het museum gesloten is, moeten we goed voor onze collectie – en de bruiklenen – zorgen. De beveiliging loopt natuurlijk gewoon door en krijgt zelfs extra aandacht. Behalve veiligheid is ook het klimaat in het museum belangrijk.

Dag en nacht
De systemen die de temperatuur en luchtvochtigheid stabiel houden draaien dag en nacht door en worden in de gaten gehouden door gebouwenbeheer. Maar wij lezen deze gegevens ook zelf dagelijks uit om eventuele problemen snel te ontdekken. Alles werkt deze weken gelukkig naar behoren. Dit kunnen wij van afstand in de gaten houden.

Stof
Maar voor sommige taken moeten we toch in het museum zijn, bijvoorbeeld voor het stofvrij houden van de collectie. Stof is namelijk een voedingsbodem voor beestjes en schimmels. Onze schoonmakers houden de vloeren schoon, maar meubels, vitrines en schilderijlijsten moeten wij zelf afstoffen. En het depot moet schoon blijven. Hiervoor hebben wij een rooster opgesteld. Twee keer per week is er iemand van collecties om deze taak uit te voeren. Wij lopen dan gelijk een inspectieronde over de zalen en door het depot.

Restauratie en transporten
Ook zijn er nog enkele transporten geweest van collectie die terugkeerde van de restaurator of daar juist naar toe moest. Onze collectie is dus ook in deze tijd in goede handen. Maar wij hopen deze wel weer snel te delen met onze bezoekers, en met jullie natuurlijk!

Bekijk de filmpjes achter de schermen van Margreet, Loet en Jazzy