1 juni weer open

We zijn verheugd dat op maandag 1 juni (Tweede Pinksterdag) het museum weer voor bezoekers wordt geopend. Gelijktijdig gelden er dan diverse maatregelen en afspraken, om het werken voor alle medewerkers en het museumbezoek zo veilig en plezierig mogelijk te maken.

Binnen Stedelijk Museum Alkmaar hebben de coördinatoren en het MT deze regels samengesteld, gebaseerd op de richtlijnen van de rijksoverheid, het RIVM en de Museumvereniging. Maandag 25 mei worden de publieksmedewerkers geïnstrueerd. Op donderdagochtend 28 mei gaan we proefdraaien en testen.

Na heropening wordt er gekeken of alle voorzorgsmaatregelen goed werken. De dagcoördinatoren verzamelen iedere dag de ervaringen en mogelijke verbeterpunten. Als er op basis van de evaluaties aanpassingen nodig zijn, voeren we deze zo snel mogelijk uit.

De uitgebreide richtlijnen kun je onderaan de pagina via de gele button downloaden en lezen. Hieronder de belangrijkste punten samengevat:

Museumbezoek

• Het museum kent vanaf 1 juni de normale openingsdagen en openingstijden (11-17u) voor bezoekers
  • Bezoekers reserveren vooraf hun bezoek (website of telefonisch) op basis van een datum en een aankomst-tijdvak (half uur), om drukte en rijvorming te voorkomen
  • Het maximum aantal bezoekers per halfuur is 20 personen, hierdoor zijn er gemiddeld niet meer dan 50 bezoekers in het museum
  • Heeft de bezoeker geen Museumkaart, ICOM-pas, Vereniging Rembrandt-pas, Vriendenpas etc.? Dan betalen bij aankomst.
  • Bij alle kassa’s alleen betalingen via contactloos of met pin
  • Er zijn diverse plekken waar bezoekers en medewerkers hun handen kunnen desinfecteren (handgel, of met zeep in de toiletten)
  • Geen gebruik van handgel op zaal in verband met kwetsbaarheid voor de collectie
  • Audiotour: op 28 mei wordt met enkele gastvrouwen/-heren getest of deze op veilige en praktische wijze te gebruiken zijn
  • Museumzalen: hier komen twee vaste looproutes met eenrichtingsverkeer. Per zaal maximaal 20 bezoekers gelijktijdig (klein TT-zaal: 4 bezoekers)
  • Winkel en museumcafé zijn geopend, met aangepaste winkelinrichting, tafelschikking en verkorte menukaart.

Medewerkers

• Iedereen houdt zich aan de landelijke maatregelen, dus: 1,5 meter afstand houden, geen handen geven, waar mogelijk thuiswerken, bij een verkoudheid (of koorts) thuisblijven, mondkapje in het openbaar vervoer etc.
  • Overleg met je leidinggevende over eventuele werkdagen in het museum. Er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met afhankelijkheid van openbaar vervoer, kinderopvang en schooltijden kinderen.
  • Heb je een kwetsbare gezondheid? Overleg met je leidinggevende, bijvoorbeeld over de mogelijkheden en aanvullende voorzieningen.
  • Gebruik je normaal een NS-kaart voor het reizen naar en/of voor het werk? Deze werkt nog steeds. Ga je uiteindelijk weer drie of meer dagen per week werken in het museum? Dan activeren we het jaarabonnement weer op je NS-kaart.
  • Gelieve het museum te betreden via de hoofdingang
  • Handen wassen/desinfecteren bij aankomst museum
  • Zelf extra schoonmaken van je werkplek, begin en einde werkdag (toetsenbord/muis, telefoon, bureau, deurklinken)

overzicht interne berichten