groep 5-8
aan de slag als restaurator
Restauratieworkshop

Stap in de huid van de restaurator: kijk goed, doe onderzoek en reconstrueer het meesterwerk.

Niveau groep 5-6
Duur 90 minuten
Groepsgrootte maximaal 30 leerlingen
Kosten 140 euro
Kerndoelen 54, 55, 56

Stap in de huid van de restaurator
Tijdens een rondleiding maken leerlingen kennis met Caesar van Everdingen, een beroemde Alkmaarse schilder uit de 17e eeuw. Hij was zo'n beetje 'de Rembrandt van Alkmaar'. Leerlingen ontdekken zijn ‘vleiend penseel’ waarmee hij als geen ander fluweelzachte, harige en glanzende stoffen op het doek zette en imposante historiestukken en schuttersportretten schilderde. Ze worden aangemoedigd om goed te kijken en duiken in het restauratieproces van een aantal meesterwerken.

In het museumatelier stappen leerlingen vervolgens in de huid van de restaurator en restaureren ze één van zijn beroemdste schilderijen; Officieren en vaandeldragers van de Oude Schutterij (1657). In deze workshop retoucheren leerlingen een beschadigd schuttersstuk met verf. Het eindresultaat is een gigantisch schuttersstuk voor in de klas.

Meer informatie of reserveren?
Deze museumles wordt vanaf schooljaar weer '24/'25 gegeven. Vul het formulier onderaan deze pagina in om alvast te reserveren. Het is ook mogelijk om via de website van bureau CultuurPrimair een reservering te maken.

Download hieronder de voorbereidende les (60 minuten) voor in de klas.

Reserveren: Restauratieworkshop

Leerlingen jonger dan 6 jaar: 1 begeleider op 5 leerlingen,