groep 7-8
van wie is de Victorie?
interactieve rondleiding en stadswandeling

Ontdek een ander perspectief op het beleg van Alkmaar. Interactieve rondleiding en stadswandeling in samenwerking met het Regionaal Archief Alkmaar.

niveau groep 7-8

voorbereiding -
duur 90 minuten

groepsgrootte maximaal 30 leerlingen

kosten 140 euro (=rondleiding en stadswandeling)
kerndoelen 52, 54, 55, 56

Rondleiding
Er wordt wel gezegd dat geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars. In dit nieuwe programma ontdekken leerlingen niet alleen de verhalen van de winnaars, maar ook die van de verliezers van het beleg van Alkmaar. Enkele beroemde helden van het beleg worden onderworpen aan een factcheck; wanneer duiken deze helden voor het eerst op in de geschiedschrijving en… hebben zij wel echt bestaan?

Ook onderzoeken leerlingen wat er in historische bronnen is terug te vinden over de verliezers van het Beleg. Stonden alle Alkmaarders achter het verzet? En wat was het lot van de katholieke inwoners van de stad?

Stadswandeling
Tijdens een korte stadswandeling gaan de leerlingen op zoek naar sporen van winnaars en verliezers.
De leerlingen bezoeken zowel Stedelijk Museum Alkmaar als Regionaal Archief Alkmaar, met tussendoor een korte stadswandeling van zo’n 1,5 km.

Meer informatie of reserveren?
Vul het reserveringsformulier onder aan de pagina in. Het is ook mogelijk om via de website van bureau CultuurPrimair een reservering te maken.

Reserveren: interactieve rondleiding en stadswandeling

Leerlingen jonger dan 6 jaar: 1 begeleider op 5 leerlingen,
boven de 6 jaar: 1 begeleider op 10 leerlingen