Leerlingen leren de schilders achter de schilderijen kennen. Ze analyseren zelfportretten en letten daarbij op de voorstelling (wat is afgebeeld?), de vormgeving (hoe is de voorstelling afgebeeld?)en beeldaspecten zoals materiaal, techniek en hanteringswijze. Ze denken na over hoe ze er zelf over 100 jaar bij zouden willen hangen in een museum en ontdekken via kunst ook handige tips die ze in hun eigen selfies kunnen toepassen (lichtinval, perspectief, enz.).
niveau | onder-en bovenbouw |
duur | 60 minuten |
groepsgrootte | maximaal 30 leerlingen |
kosten | 90 euro |
kerndoelen | 48,49,50,52 |
In de interactieve rondleiding Selfies in de geschiedenis leren leerlingen de (zelf) portretten van de Bergense School en de 17de eeuw kennen. Door de leerlingen vragen te stellen en de schilderijen goed te observeren kijken zij anders naar de beelden. Waarom hebben deze mensen dit portret laten maken? Of is het een zelfportret? Wat zeggen de portretten eigenlijk over deze mensen?
Vervolgens gaan de leerlingen zelf aan de slag om zelf de perfecte portretfoto, groepsfoto of selfie te maken. Ze maken kennis met kader, standpunt, achtergrond en licht en passen deze toe in de foto van zichzelf of de ander. Hoe zet je iemand neer? Daarna wordt een aantal eindresultaten bekeken en besproken.
Meer informatie of reserveren?
Vul het reserveringsformulier onderaan deze pagina in.