In deze workshop krijgen docenten een stoomcursus in Visible Thinking (VT). Je ontdekt hoe deze interactieve routines ingezet kunnen worden in de eigen (stage)klas en wat de meerwaarde van VT in de klas is.
Niveau | studenten lerarenopleidingen en docenten PO en VO |
Duur | 120 minuten |
Groepsgrootte | 15 studenten of docenten |
Kosten | 120 euro |
Waarom Visible Thinking in de klas?
Visible Thinking is
een methode ontwikkeld door Ron Richhart, senior onderzoeker aan de
Universiteit van Harvard. Uitgangspunt was hoe een klaslokaal een plek
kan worden waarin niet alleen wordt gekeken naar cijfers en prestaties.
Maar waar een cultuur ontstaat waarin het intellect gestimuleerd wordt
en leerlingen zich individueel kunnen ontwikkelen.
Om die
cultuur te ontwikkelen zijn verschillende 'thinking routines' ontwikkeld
die leerlingen middels kijk-, doe- en doordenk opdrachten, stimuleren
om hun gedachten te uiten, hierover te discussiëren en te reflecteren op
hun eigen denken.
De routines zijn in klaslokalen getest met
positieve resultaten. De docent krijgt meer inzicht in het leerproces
van de leerlingen en leerlingen voelen zich meer betrokken bij de les en
gemotiveerd om te leren.
In Stedelijk Museum Alkmaar gebruiken we deze methode wanneer naar (historische) kunstwerken kijken. Het speelt in op anders kijken, kritisch denken en waarnemen en andere 21e eeuwse vaardigheden. In deze workshop maken groepen docenten (maximaal 15) kennis met de methode VT en leren ze deze te implementeren in de eigen lessen. Docenten krijgen vervolgens een kaartenset met 10 verschillende routines mee om in de klas in te zetten.
Meer informatie of reserveren?
Stuur een mail naar onderwijs@museumalkmaar.nl