Relaxed de zomer in met Stedelijk Museum Alkmaar

Tijdens de zomermaanden is het museum niet alleen coronaproof, maar ook een rustgevend uitje. Stedelijk Museum Alkmaar biedt ontspannende activiteiten bij de tentoonstelling 'Weids!', te zien tot en met 22 augustus. De activiteiten bestaan uit workshops, wekelijkse rondleidingen en een Art Healing Audiotour, gemaakt door kunstenaarscollectief Circus Andersom.

Mindful Art Healing
Mindfulnesstrainer Jolien Posthumus laat bezoekers uit de dagelijkse drukte stappen om met aandacht bij kunst te aanwezig te zijn. Deze stilteactiviteit, die vóór openingstijd plaatsvindt, nodigt uit om op een andere manier naar kunst kijken in plaats vanuit een historisch oogpunt. Mindful kijken naar kunst heeft een positief effect op lichaam en geest en levert een bijdrage aan de kwaliteit van leven. Deelname kost € 8,00 en vooraf reserveren is noodzakelijk. Data 31 juli, 7 en 8 augustus.

Anders Kijken-rondleiding
Elke woensdagmiddag kan jong en oud aansluiten bij een gratis Anders Kijken-rondleiding onder leiding van een museumdocent. Leer anders naar kunst te kijken en zie dingen die niet eerder waren opgevallen. Iedere woensdag om 14.15 uur: vanaf 8 jaar en ouder; om 15.00 uur voor volwassenen. Klik op de link om je aan te melden.

Art Healing Audiotour
Leg een mindful parcours af door het museum met de AHA (Art Healing Audiotour), bedacht door kunstenaarscollectief Circus Andersom. Dit collectief heeft een lichtvoetige maar ook serieuze en geruststellende audiotour ontwikkeld, waarmee de bezoeker door het museum wordt geleid. Luisteraars worden aangespoord om zelf intuïtief kunstwerken uit te kiezen om er vervolgens langer bij stil te staan om een connectie aan te gaan. Daarmee is de tour voor iedereen elke keer anders. Telkens als er een keuze moet worden gemaakt tijdens de route, omdat men een andere bezoeker kan tegenkomen, of om langer bij een werk stil te staan, zal de begeleidende stem je helpen, aansporen, tot contemplatie manen, of alleen maar stil meereizen. De audiotour staat gratis klaar bij uw museumbezoek. Vraag ernaar bij onze gastvrouw/heer.

Weids! Het Noord-Hollandse landschap verbeeld
Weidse uitzichten vanaf de hoge duinen, de wind die wolkenluchten over het weiland jaagt, grazende koeien langs de sloot met molens aan de einder, de oudste polders ter wereld: het Noord-Hollandse landschap heeft door de eeuwen heen vele kunstenaars geïnspireerd. In samenwerking met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier is de tentoonstelling te zien tot en met 22 augustus 2021.

Het museum is elke dinsdag t/m zondag geopend van 11.00 tot 17.00 uur. Reserveer online voor de rondleidingen en workshops. Kinderen t/m 18 jaar hebben gratis toegang.