Thomas Struth

Places of Worship
kleine zaal

< Nieuwsoverzicht

Stedelijk Museum Alkmaar toont hedendaagse fotografie Thomas Struth

9 november 2017

Stedelijk Museum Alkmaar toont van 11 november 2017 t/m 18 maart 2018 drie werken van Thomas Struth (1954, Geldern). De hedendaagse fotokunstenaar geeft met de getoonde werken een nieuwe impuls aan de beeldtraditie van het kerkinterieur, het genre dat in het zeventiende-eeuwse Holland werd beoefend door meesterschilders als Emanuel de Witte (nu te zien in het museum) en Pieter Saenredam.

Places of Worship
In de jaren negentig creëerde Thomas Struth de reeks Places of Worship. In deze serie brengt hij de overweldigende architectuur van beroemde kerken en tempels in beeld en laat hij zien hoe bezoekers deze gebouwen gebruiken en beleven. Struth portretteert geliefde toeristische bestemmingen, zoals de Dom in Milaan of de Boeddhistische tempel in het Japanse Nara. Het strenge perspectief, de zorgvuldig gekozen beelduitsnede en het grote formaat maken duidelijk dat het hier niet om triviale vakantiefoto’s gaat.  

Beleving van indrukwekkende architectuur
Zonder kunstgrepen of computerbewerking probeert Struth in één shot de indrukwekkende ruimtelijkheid van deze eeuwenoude monumenten te vangen. Precies zoals de oude meesters dat ook deden. De bezoekers in de kerk zijn meer dan figuranten. Zij leiden onze blik de ruimte in, vol gedetailleerde ornamenten, schilderijen en beeldhouwwerken. Deze monumenten dwingen devotie en ontzag af. Thomas Struth laat zien hoe bezoekers deze indrukwekkende architectuur beleven.

Thomas Struth
Thomas Struth maakte naam met straat- en stadsgezichten en met familieportretten, die opvallen door hun grote formaat. Zijn werk is vertegenwoordigd in tal van internationale kunstcollecties. Vooraanstaande musea als het Museo del Prado in Madrid, het Metropolitan in New York en het Stedelijk Museum in Amsterdam wijdden er tentoonstellingen aan. Hij maakte deel uit van de Düsseldorfer Photoschule. Deze groep stond een zuivere, objectieve fotografie voor, waarin de persoonlijke expressie van de kunstenaar afwezig lijkt.

Afbeelding: Milan Cathedral, Milan 1998 / © Thomas Struth