Tot 26 juni presenteert Stedelijk Museum Alkmaar in de Bergense Schoolzaal een focustentoonstelling met werken van Charley Toorop en Edgar Fernhout. De werken zijn verbonden met elkaar door de familiebanden van de makers en de periode en plaats waarin de kunstwerken zijn gemaakt. De tijdelijke expositie is een bijzondere samenkomst van al het werk van de drie kunstenaars uit eigen collectie van het museum.
Kunstenaarsfamilie
Kunstenares Charley Toorop (1891- 1955), dochter van de beroemde Jan Toorop (1858-1928) -- de nestor van de moderne Nederlandse kunst --, woonde met enige onderbrekingen in Bergen. Tijdens haar korte, turbulente huwelijk met Henk Fernhout kreeg ze drie kinderen, Edgar (1912-1974), John (1913-1987) en Annetje (1916-1956). Edgar Fernhout trad in de voetsporen van zijn moeder en opa en werd schilder. Zoon John werd een bekend filmer en fotograaf. Hij huwde in 1933 de Hongaars-joodse Eva Besnyö (1910-2003) die nu als één van de belangrijkste fotografen van Nederland wordt gezien. Voor het eerst sinds lange tijd toont Stedelijk Museum Alkmaar alle schilderijen van Charley Toorop en Edgar Fernhout uit haar eigen collectie, in combinatie met werken op papier. De combinatie van de werken toont de dwarsverbanden in deze opmerkelijke kunstenaarsdynastie en levert een expositie met indringende ogen, robuuste koppen, fijn-gedetailleerde landschappen en geabstraheerde bossen.
Charley Toorop
In 1916 maakte Charley deel uit van de kunstenaarsvereniging Het Signaal en sloot haar werk aan bij dat van de kunstenaars van de Bergense School. Al snel sloeg zij echter een andere weg in. De zichtbare werkelijkheid moest het uitgangspunt zijn; daarnaast wilde ze ook een ‘bezielde verbeelding’ in verf realiseren. Tijdens haar verblijf in Parijs in 1921 ontdekte zij de Fajoem-portretten uit de Egyptische oudheid. Vooral de wijze waarop de Egyptische geportretteerden de beschouwer met grote ogen direct aankijken, maakte diepe indruk. Vanaf 1930 ontwikkelde Charley haar kenmerkende stijl. Ze maakte vele (zelf-)portretten, waaronder het portret van beeldhouwer John Rädecker en zijn gezin. Daarnaast zijn onder meer De Kaasdragers en Goudreinetten te zien.
Edgar Fernhout
Al op jonge leeftijd begon Edgar te schilderen. Onder toeziend oog van zijn moeder ontwikkelde Edgar een eigen, zeer gedetailleerde realistische stijl. Vanwege de gezondheid van zijn vrouw Rachel Pellekaan en om aan zijn moeders krachtige persoonlijkheid te ontsnappen, verbleef Edgar vanaf 1936 gedurende enkele jaren in Italië. Door de oorlogsdreiging besloot het echtpaar naar Bergen terug te keren. Daar ontstonden Fernhouts eerste realistische landschappen, waaronder het recent verworven Gezicht op Alkmaar. Later veranderde zijn stijl en speelden verftoetsen en kleur- en lichteffecten een grotere rol. Na het overlijden van zijn moeder betrok hij De Vlerken en ontwikkelde er een abstracte manier van werken. Zijn ontwikkeling als kunstenaar is in de collectie van Stedelijk Museum Alkmaar goed te zien.
Voordelig naar het museum met het gezin, dat kan! Er is een gezinsticket voor €19,00 verkrijgbaar (geldig voor twee volwassenen + kinderen). Vraag ernaar bij de entreebalie.
families